Sunday, May 31, 2009

Rencah kehidupuan : Bayi buang ...dimana kemanusian?



Sana buang, sini buang. Tiada tempat jadi pilihan...


  1. Sejak akhir-akhir ini, masyarakat dikejutkan dengan pelbagai berita dimana bayi-bayi ditinggalkan. Terakhir seorang bayi dijumpai dalam bungkusan surat khabar yang ditinggalkan dipekarangan rumah.
  2. Saban hari, gejala saperti ini dilapurkan didada-dada akhbar. Samada bayi yang dibuang adalah hasil dari pebuatan sumbang antara remaja, antara pekerja, sumbang mahram atau hasil dari perbuatan jenayah tidak penting. Yang penting ialah nyawa seorang insan.
  3. Kenapa perkara ini berlaku? Adakah ini hasil dari gejolak nafsu? Atau mangsa kemajuan? Adakah ini hasil dari bercambahnya program hiburan? Atau rentetan hiburan percuma ala jom heboh?
  4. Perbuatan buang bayi ini tidak bertempat. Ia berlaku dimana-mana. Yang pasti, ia semakin berleluasa, makin menjadi-jadi.
  5. Di Penang, dilapurkan purata anak luar nikah yang dilahirkan di wad-wad bersalin adalah 3 orang sebulan. 3 sebulan! Itu yang dilahirkan di wad-wad bersalin. Berapa ramai pula yang memilih bidan kampung? Berapa ramai yang melaluinya berseorangan? Kalau 3 sebulan, setahun ? 36 orang anak luar nikah yang dilahirkan di wad bersalin. Itu baru di Penang. Bagaimana pula dengan negeri-negeri lain? Kalau di ambil sebagai 3 orang sebulan satu negeri, Malaysia menghasilkan 42 orang anak luar nikah sebulan. Setahun? 504 orang anak luar nikah yang dilahirkan di wad-wad bersalin. Yang lain?
  6. Dalam sebuah program agama yang disiarkan baru-baru ini, ahli panel mengatakan dizaman Jahiliah (sebelum kedatangan Islam), bapa-bapa akan berubah muka apabila mengetahui yang anak yang dilahirkan adalah perempuan dan mereka akan menanam bayi itu hidup-hidup! Itu dulu dizaman jahiliah. Itu pun bayi perempuan yang menjadi mangsa. Kita sekarang? Bayi yang dibuang tidak mengira jantina. Perempuan ada, lelaki pun ada. Kalau dulu sebelum kedatangan Islam, mereka yang menanam bayi perempuan di panggil jahiliah, kita bagaimana? Seruan Islam dah sampai, tapi masih ada dari masyarakat kita yang memilih membuang bayi, tanpa mengira perempuan atau lelaki...adakah kita lagi teruk dari jahiliah?
  7. Apakah sudah hilang kemanusiaan dalam diri kita? Apakah kita menjadi robot-robot yang bertuankan wang dan material?
  8. Dalam salah satu siri keluaran luar negara, kejadian membuang bayi perempuan dan anak perempuan berlaku di India. Apakah kita lebih dasyat dari India?
  9. Apakah kita perlu seminar demi seminar, ceramah demi ceramah, syarahan demi syarahan untuk menyedarkan kita? Apakah kita perlu bertimbun-timbun kertas kerja untuk merangka strategi menghadapi krisis buang bayi? Kalau kita masih dengan longgokan kertas kerja demi kertas kerja, bila pelan tindakan hendak diambil?
  10. Dalam menghadapi masaalah sosial sebegini hebat, kita harus mempunyai program serampang banyak mata dan tidak terhad kepada dua mata. Kita perlu mengembeing tenaga untuk memastikan bayi-bayi ini diberi peluang untuk hidup dan membesar. Kita mempunyai ramai pasangan-pasangan yang tidak mempunyai anak, kenapakah mereka tidak diberi peluang untuk membesarkan bayi bayi yang terbuang ini? Apakah terlalu banyak "red tape" yang perlu mereka lalui untuk mengambil bayi bayi terbuang ini?
  11. Didalam kita mengambil langkah untuk membela nasib bayi bayi terbuang, masyarakat juga perlu berhadapan dengan masaalah dihadapan mata iaitu punca berlakunya kes kes bayi terbuang.
  12. Sekiranya ia berlaku kerana ketidak matangan fikiran, masyarakat dan media massa perlu memainkan peranan lebih aktif untuk "self censorship". Kita perlu menapis pengaruh barat yang merosakkan kita.
  13. Seandainya gejala itu berlaku akibat teruja dengan "mat bangla mirip shah rukh khan", kita perlu mendidik mereka supaya tidak terlalu ghairah dengan tarian dan nyanyian hindustan.
  14. Kaum wanita perlu dilindungi. Gejala sosial ini menggambarkan betapa parahnya umat Islam kini. Anak muda kita dilalaikan dengan dadah, hiburan melampau, pesta sehingga mereka tidak dapat membedzakan yang mana intan yang mana kaca.
  15. Kita terlalu alpha mengejar kekayaan sehingga terlupa pada adat resam budaya yang disemat dengan ajaran agama.
  16. Kita terlalu ghairah dengan teknologi canggih ciptaan barat hingga kita terikut-ikut dengan gaya hidup mereka yang sudah tidak mempunyai batas. Bahkan, ada kalanya, kita lebih "maju" dari mereka dalam kes kejatuhan moral.
  17. Masyarakat hanya pandai bersembang diwarung kopi mengutuk tindakan remaja tetapi kita tidak mempunyai pasukan yang berani mengajak remaja pulang kepangkal jalan. Masyarakat kita sudah menjadi masyarakat "ke akuan" atau individualistic. Kita sudah tidak lagi bergerak sebagai satu umah...
  18. Masa belum terlambat untuk kita bersama mengembeling tenaga menghadkan masaalah sosial. Persoalannya, dimana kita bermula dan siapa ketua? Apakah kita masih lagi perlu berketuakan mereka yang dipercayai mempunyai masaalah sosial yang sama? Tepuk dada tanya selera...

    Hingga ketemu lagi...selamat malam M'sia...dimana jua anda berada...

7 comments:

Fi-sha said...

Kehadapan Encik Dnightcaller

Bagai langit dengan bumi.

Itu jarak antara golongan yang bercakap tentang adab dan agama dan mereka yang tersepit dengan gejala 'buat dan buang anak'. Hasilnya, masyarakat jijik dengan mereka yang tersepit, jauh sekali untuk membantu. Dalam bab ini, peribahasa "cubit peha kanan, peha kiri terasa" sudah lama luput.

Itu juga jarak antara tahap pendidikan di negara kita dan pemahaman anak muda tentang 'buat anak'. Unsur kemanusiaan dan kerohanian itu tidak diterapkan, mungkin bimbang apabila manusia itu hidup akal dan peri kemanusiaan, anak-anak muda ini akan memberontak tatkala melihat 'tempangnya negara ini'.

Saya berpendapat salah satu sebab mengapa gejala ini berlaku ialah kemiskinan - yang membuatkan manusia akan membuat apa saja untuk melupakan kepahitan kemiskinan, walau seketika. Struktur keluarga semakin lemah apabila ibu bapa sibuk mencari rezeki, rumah terlalu kecil, tanggungjawab menjaga adik-adik kini terletak ditangan anak-anak muda dan masyarakat menjadi semakin sadis, apabila keburukan itu suatu nikmat untuk menunjukkan tahap moral atau agama mereka.

Sir, what do you think will happen when your intimacy zone is being broken into all your life sir? I'm sure it is too easy for them to be intimate to others whom they thought could offer them a little happiness and sense of belonging? If we could provide them with comfortable homes, where you respect the other genders as your sister, your mother, i am sure this problem will disappear from our cities where the economy gap is getting steeper each day.

Here's an excerpt of Mr Barack Obama's speech at Notre Dame University, which i believe ring true to how we should handle this problem here in Malaysia. No more blaming games, just do what we can do.

(a) "I do not suggest that the debate surrounding abortion can or should go away. Each side will continue to make its case to the public with passion and conviction. But surely we can do so without reducing those with differing views to caricature."

(b) "Let us work together to reduce the number of women seeking abortions. Let's reduce unintended pregnancies. Let's make adoption more available. Let's provide care and support for women who do carry their child to term."

Dear Sir, if we could respect these victims as people with feelings, we can make this world a better place for all.

nightcaller said...

Fi-sha

Gejala sosial ini tidak terhad kepada mereka yang miskin saja tetapi merangkumi mereka yang berada juga. Lebih dari itu, gejala ini tidak terhad dikawasan bandar tetapi menjalar kekawasan luar bandar.

Selain itu, gejala ini tidak terhenti kepada mereka yang berpendidikan menengah biasa tetapi menular kepada mereka yang berlatarabelakangkan pendidikan agama.

Secara ringkas, ia mencangkupi semua lapisan masyrakat tanpa mengira tempat, status kekayaan mahupun latarbelakang pendidikan.

Sememangnya masyarakat lebih terdedah pada fenomena ini yang digambarkan berlaku dari punca kemiskinan, tetapi kemungkinannya yang berada lebih pandai menyembunyi masaalah ini dengan menggunakan wang dan pengaruh untuk "mengelapkan" rekod.

Cuba selami apa yang berlaku dikawasan-kawasan Felda atau di kampung-kampung nelayan. Dekati pihak berkuasa DBKL dan kita akan berhadapan dengan keruntuhan struktur kekeluargaan. Di kampung, ibubapa terpisah dengan anak-anak akibat jurang perbedzaan pendidikan yang berbedza menyebabkan ibu-bapa senang dimanipulasikan anak anak mereka. Di bandar, ibu bapa tidur diruang hadapan, anak-anak keluar melalui pintu belakang dan ada yang berlagak saperti "Rapunzel" sehingga terjatuh tersadai diatas bumi.

We have lost the sense of respect and responsibility. In the end we become slaves to our ambition and entrapped within. We lost the human feelings when we place material success above moral values. To the new society, everything has a price and everything can be quantify including morality.

Some buy their way up the social ladder. Some flaunt their wealth to be in the inner circle whilst some use their influence to join the elitist club.

In the end, we are all victims to our own device. We have become too selfish and too individualitic. We discarded human values and etiquette chasing the elusive material and social acceptance. At what price?

Society needs to step back and re-evaluate its directions. Are we going to be evaluated based on material wealth? Are we going to disown those who lost out to nights of passion? Who are we to be the judge, jury and executioner?

Society has lost its way. It is time for society to reinforce moral values above materialistic. It is also time for society to fall back to religous values to rediscover our presence on earth.

The decision lies with the society...so society needs to choose with wisdom and sacrifices are needed in extending our hands to the less fortunate...

Fi-sha said...

Yes Sir, I agree that the society needs to choose but if only they have options to choose.

This never happens in posh areas, these innocent babies were abandoned in low-class housing areas - why?

Just like another syndrome of poverty i.e. mat rempit, this rising case of 'buang anak' could only be curbed if we address the socio-economy aspects of their lives.

nightcaller said...

Fi-sha

It never happens in posh areas because of the following :-

1. Those from posh areas resorted to medical help to "resolve" and to vapourise their problems. No need to use C4, medical practitioners will do;
2. Those from posh areas has their own ways of solving their problems including "legitimising" the illegitimates;

Why low-mid housing areas? Because these places do not enjoy 24 hour security services so anybody can "dump" their burden there. And that may include those from posh areas dumping their "excess" baggage in the housing areas.

Yes, agree with you that the socio-economy aspects should be addressed now. If I am not mistaken, Tg Razaleigh did write in his blog about his trip to Kg Baru, visiting the less fortunate in a safeway house.

Anonymous said...

Anspach shopping centre is inviting its visitors to live, shop, and have fun. This is easy as there are not only many shopping possibilities but also a casino, concert hall, restaurant, hotel, and luxury housing. And that is on 31.000 m2.
Vie sans enfant par choix ou contrainte [url=http://www.footlockerfrancepascher.com/]nike air max chaussures[/url] College citroen paris 15 qui connait et coll茅ges priv茅s 7
mode d'emploi de l'entrainement: Tu t'installes tranquillement face a miroir, avec une table pour appuyer tes coudes et avoir une bonne stabilit茅. tu commences par le coin interieur de l'oeil puis tu fais ton trait de l'interieur vers l'exterieur en appuyant un peu plus au milieu de l'oeil pour epaissir le trait [url=http://www.chaussuresfootlockerpascher.com/]google site[/url]
Le studio auquel on doit la s茅rie Dead Rising ne r茅v猫le rien du projet si ce n'est qu'il sera sans zombie (ce qui vient contredire certaines r茅centes rumeurs sur Dead Rising 3, sauf changement de studio).
And that is on 31.000 m2. Anspach houses a shopping street covered by a glass roof. [url=http://www.chaussuresfootlockerpascher.com/]acheter pas cher chaussures[/url]
De plus en plus. Je me rends malade de la voir, mon coeur se sert de l'entendre dire papa.

Anonymous said...

"Health" SandalsOrthotebb Health shoes are built with a flat sole at the back of the sandal while the front sole is thick. They resemble sandals worn by Geishas. [url=http://www.flipflopsingaporesale.com/]fit flop singapore[/url] Its flavour comes through in their catalogue:.
So, if you want to be stylish and fashionable, check out for the shoes that are in vogue because till the time you go fancy and with the trend, you know you are ok. Shoes are no more just mere necessities; they have in fact become the expensive and exorbitant possessions of women.
Operating in this sort of shoe assists produce a more neutral stance and sort strengthens the legs and toes and delivers elevated ground sense and perception of physique handle. New Balance 574 supervisor Katherine Petrecca says, "We've vigorously pursued a route we call 'light and right' 鈥?and feel strongly that creating fantastic nominal footwear is about some thing considerably much more sizeable than stripping as a lot as you can out of a shoe. [url=http://www.birkenstockinaustraliaonline.com/]birkenstock australia[/url] There are also tall wedges in playful colours and sophisticated skyscraper stilettos in glossy patent finishes
I am not a big fan of those denim three-quarter-length shorts that men seem to wear, and those sort of awful saggy Melle Mel-style vests, which men think are appropriate. And any flip-flop or sandal in an urban environment. Why would you do that? Women's feet are beautiful; men's feet are disgusting..
The latest shoe storage craze: Mud Room Bins. These wide, charming cubbies are angled to provide maximum storage and deter clutter. Not just great for shoes, these versatile bins are great for storing boots, hats, gloves, bags and backpacks, among other items. [url=http://www.flipflopsingaporesale.com/]flip flop singapore[/url] When children run

Anonymous said...

I strongly suspect that what I'm experiencing is linked to my putting in earplugs shortly after taking a bath, and keeping them in for half the night. I think I've experienced something similar a couple of times prior to my injury. [url=http://corktocliffsofmoher.com/]nike air max 95 australia[/url]
The EP has garnered substantial attention throughout its buildup, it has been a while since we've seen a release from the man, but it may come as a bit of a shock to many people.
We still have second lines that come down our block. Don't miss "Melissa HarrisPerry" weekends at 10am ET on MSNBC. And keep an eye out for her new promos, which will begin airing in January!. [url=http://corktocliffsofmoher.com/]nike air max australia[/url] Bears NIT Championship Merchandise
The Egyptian protests were spurred by two controversial figures that stoked old grievances against the United States: that it is antiMuslim and doing harm to the Muslim world. [url=http://usshuttlelink.com/]nike sb[/url] The fact that these events are happening along a long line is very, very troubling. It means this is not a local adjustment and then all is well. It means that the entire length is under tremendous stress.